manonvanderheijden.reismee.nl

Mijn eerste weken in Ierland

Hee!

Ondertussen ben ik gister twee weken bij mijn gastgezin, maar het voelt als twee maanden als ik eerlijk ben. Ik heb het tot nu toe erg naar mijn zin en ik heb al veel van de omgeving gezien.

Ik heb aan mijn host mom gevraagd of ik namen en foto's van de kinderen mocht gebruiken, maar hier heb ik nog geen duidelijk antwoord op gehad (vandaar dat het ook even duurde voordat ik mijn eerste blog ging schrijven). Het zit namelijk zo dat mijn host mom niet mag beslissen of het pleegkind waar ik voor zorg op foto's mag staan of niet, want dat moet zijn biologische moeder goedkeuren voordat foto's "online gaan". Vandaar dat ik heb besloten om niet nog langer te wachten en gewoon voorletters te gebruiken i.p.v. hele namen. Mocht het zo zijn dat ik alsnog goedkeuring krijg, dan horen jullie het.

Nog even wat algemene informatie voor degene die het nog niet meegekregen hebben:
Ik verblijf in een gastgezin met vader B, moeder H, oudste jongen J (11 jaar), middelste jongen S (5 jaar) en jongste jongen D (2 jaar).

Zondag 2 september
’s Ochtends vroeg opgestaan om richting Eindhoven Airport te gaan. Mijn koffers had ik al klaargezet, dus het was ontbijten en gaan! Wel spannend, hier had ik al die jaren naar uitgekeken. Eenmaal op het vliegveld heb ik nog wat gedronken met pap, mam en Ben en daarna was het toch tijd om naar de douane te gaan. Toen ik door de douane was bleek mijn vlucht 75 minuten vertraging te hebben, maar naast dat heb ik een prima reis gehad.
Toen ik Dublin aankwam werd ik eigenlijk meteen al gebeld door mijn host dad, om te vertellen dat hij en de middelste jongen aan de rechterkant van de uitgang stonden te wachten. Toen ik ze gevonden had, gingen we naar de auto en reden we naar huis. De oudste was op 1 september jarig, dus op 2 september werd zijn verjaardag gevierd met de opa, oma, andere oma, zus van moeder en haar kinderen, dus ik werd hartelijk verwelkomd door de hele familie. De familie bleef niet heel lang, rond 5 uur gingen ze weer naar huis. Toen heb ik een deel van mijn koffers uitgepakt, samen met de middelste, en rond een uur of 6 zijn we een rondje gaan fietsen door de buurt. Op dat moment realiseerde ik me pas dat niet alleen de auto's aan de linkerkant rijden, op de fiets moest ik natuurlijk ook links fietsen. Dat was wel even wennen, de verkeersregels weet ik nog steeds niet helemaal! Oh ja, en meteen al kennis gemaakt met het weer wat ik helaas wel vaker ga meemaken: regen.

Maandag 3 september
Deze dag heb ik met H. meegedraaid om kennis te maken met iedereen en alle plekken die ik in de komende maanden regelmatig ga bezoeken.
7.30 Opstaan en mezelf klaarmaken om de jongens naar school te brengen. De gastouders zullen deze maanden de jongens uit bed halen en zorgen dat ze klaar zijn voor school.
8.30 Klaar om naar school te gaan. Vandaag gingen we te voet. Het is ongeveer 20 minuutjes lopen, inclusief fietsen van de oudste en middelste weg zetten en naar de klas brengen. School start om 8.50.
8.50 H. heeft me 2 favoriete plekjes van de jongste laten zien, want elke ochtend gaan ze ergens met hem heen. Als eerste gingen we naar het park, wat trouwens erg mooi is, en daarna liet ze me de bibliotheek zien. De bibliotheek is erg groot, heeft vijf verdiepingen en een hele verdieping vol kinderboeken. Eens in de maand is er ook een 'baby book club', waar ik met de jongste heen zal gaan.
11.00 Terug naar huis om lunch te maken voor de jongste.
11.40 Naar school om de middelste op te halen. Hij heeft de eerste twee weken maar t/m 12 uur les, omdat het zijn eerste schooldagen zijn. De oudste komt zelf naar huis om 14.30.
12.20 Terug thuis. De jongste op bed gelegd voor zijn middagdutje en nog een spelletje gedaan en even buiten gespeeld met de middelste.
15.00 Even tijd voor mezelf. De rest van mijn koffer uitgepakt en alles een plekje gegeven.
16.00 Avondeten (Ja, om 4 uur ja. Soms is het zelfs half 4!). Na het avondeten mijn cadeautjes gegeven die ik mee had gebracht voor de jongens. Gelukkig vonden ze ze erg leuk.
De rest van de avond niet veel meer gedaan. Nog wat tijd voor mezelf gehad en een rondje gaan wandelen. De andere dagen zal ik niet zo uitgebreid beschrijven, want alle werkdagen zien er een beetje hetzelfde uit qua bezigheden en tijden.

Dinsdag 4 september
Nog een dagje meedraaien met H. Nadat we de oudste twee op school hebben afgezet, zijn we weer richting het park gegaan. H. had met een vriendin afgesproken, daarom heb ik de kans genomen om wat meer van Dún Laoghaire te bekijken. Het is een kustplaatsje en is ontzettend mooi. Over de east pier gewandeld en daarna terug gegaan naar het park. Om 12 uur heb ik de middelste in mijn eentje opgehaald bij school. Hij was verbaasd toen hij mij zag, maar hij vond het erg leuk. Toen we thuis waren heb ik nog met hem gespeeld en rond 3 uur ben ik richting Dún Laoghaire gefietst om mijn "studenten ov" aan te vragen. 's Avonds heb ik nog met Joyce, pap en mam gebeld en mijn spullen klaargemaakt voor woensdag, want dat was mijn eerste werkdag zonder H!

Woensdag 5 september
Ik moet elke werkdag dat ik met de jongste weg ga een tas meenemen met het volgende: schone kleren, luiers, billendoekjes, 2 boekjes, een paar treintjes, een fruitreep en spullen voor mezelf (sleutel, portemonnee, etc.). Op woensdag heb ik de jongens op de fiets naar school gebracht, met de kleinste achterop in het kinderzitje. Ik kan de fiets van moeder vaak meenemen, wat heel fijn is. Nadat ik de middelste bij zijn klas had gedropt, zijn de jongste en ik naar het Honeypark gefietst om de 'duckies' te voeren. De jongste praat pas sinds een paar maanden, dus vooral in het begin was het vaak even zoeken wat hij bedoelde, want hij blijft het zo lang herhalen totdat je hem na zegt. Onderweg naar het park snapte ik niet wat hij bedoelde, totdat ik na 20x verstond dat hij zei dat hij de eendjes ging voeren. Zo simpel kan het zijn soms. Bij het Honeypark is ook een grote speeltuin, dus daar hebben we ons vermaakt tot 11 uur en toen weer naar huis voor lunch, de middelste ophalen, de jongste op bed leggen en spelen met de middelste tot 3 uur, het einde van mijn werktijd. Op woensdag moet ik ook altijd 's avonds werken. Een lange dag dus, maar dit vind ik eigenlijk wel fijn omdat ik dan een andere dag vrij heb. Om 6 uur begon ik dus weer met een snack maken voor de kinderen (omdat ze zo vroeg avondeten). Dit keer was de snack: yoghurt met granola en blueberries, oftewel een 'berry surprise'. Daarna hebben de jongste twee het speelgoed opgeruimd en krijgen ze 20 minuten tv-tijd, dus 20 minuten om een DVD te kijken en daarna heb ik ze op bed gelegd. Dat was best een challenge, maar dat is niet gek voor de eerste keer.

Donderdag 6 september
De hele donderdag heeft het geregend. De kinderen (en mezelf) dus maar in een regenpak getrokken en op naar school! Ik had besloten om met de jongste toch maar naar de bibliotheek te gaan, want daar is het droog. Verder tijdens mijn werktijd niet veel anders gedaan dan woensdag, alleen heb ik ganzenbord gespeeld met de middelste. Hij vond het erg leuk en sindsdien heb ik het al wel 20x met hem gespeeld denk ik (18x daarvan heb ik nog verloren ook :') ). Na het avondeten heb ik stroopwafelcake gemaakt met de oudste. Mijn gastgezin gaat al enkele jaren op vakantie naar Duinrell, dus een aantal Nederlandse dingen kennen ze wel, maar stroopwafels hadden ze nog nooit gehad. De cake (en de stroopwafels zelf) vonden ze wel erg lekker.

Vrijdag 7 september
Normaal gezien ben ik elke maandag, vrijdag en zondag vrij. Als ik op zaterdag moet werken ben ik dinsdag ook overdag vrij, maar als ik zaterdag vrij ben werk ik dinsdag overdag ook. Deze eerste echte vrije dag heb ik doorgebracht met een Spaanse au pair (Lucía) die mij bij in de buurt woont. Toen ik maandag met H. en D. naar de bibliotheek ging, kwamen we een andere moeder tegen die H. kent. Zij heeft ook een au pair, Lucía dus, die ook pas was aangekomen in Ierland. Vrijdag ben ik met haar naar Dún Laoghaire gegaan en hebben we de west pier bewandeld en hebben we geluncht ergens. Het was fijn om even te kletsen met iemand die ook nieuw was en ook nog overal aan moest wennen. Vrijdagavond heb ik opgepast, dus hetzelfde ritueel als andere avonden wanneer ik werk. Ik was een beetje bang voor het op bed leggen van de twee jongste (ze slapen samen op één kamer), maar dit keer ging het veel beter gelukkig.

Zaterdag 8 september
Deze zaterdagochtend hoefde ik eigenlijk niet te werken, maar ik ging toch mee met de activiteiten zodat ik wist waar ik naartoe zou moeten volgende week. Ik breng op zaterdag de middelste naar zijn sport bij Cuala. Hij doet aan Iers voetbal en hurling. Dat is tegelijkertijd op zaterdagochtend. Deze ochtend was het echter afgelast i.v.m. het weer. Toch zijn we er naartoe gereden zodat ik zou weten hoe ik zou moeten fietsen de week later en daarna zijn naar een 'coffeeshop' gegaan en hebben we met het hele gezin iets gedronken. Toen de koffie, thee en de fruitsapjes op waren, zijn we nog even naar de speeltuin gegaan. Vanuit de speeltuin ben ik te voet naar huis gegaan. B en de kids gingen namelijk naar zijn moeder en H ging nog boodschappen doen. Het was lekker weer, dus ik vond het niet erg om te wandelen. Rond 1 uur ben ik richting het centrum van Dublin gegaan. Hier had ik afgesproken met een aantal andere au pairs om meer van de stad te zien en nieuwe mensen te ontmoeten. We waren met 10: 3 Nederlandse (waaronder ikzelf), 3 Duitsers, 1 Hongaarse, 1 Spaanse (Lucía), 1 Amerikaanse en 1 Nieuw Zeelandse. We hebben eerst geluncht, daarna wat rondgelopen, 's avonds uit gaan eten en daarna naar een pub. Het was niet echt druk, dus dat was niet zo bijzonder helaas. Ook kwam ik erachter dat ik het centrum van Dublin veel minder mooi vind dan de buurt waarin ik leef. De stad is praktisch en de sfeer is erg leuk (overal maken mensen muziek en iedereen is op straat), maar echt mooi vind ik het niet. Het was wel erg gezellig en leuk om alle verhalen en ervaringen te horen van iedereen. Ik kwam vandaag tot de realisatie dat het constant Engels spreken me minder tegenvalt dan ik had verwacht. Ik ben redelijk snel gewend en ik vind het niet lastig of moeilijk om mijzelf duidelijk te maken. Dat is wel erg fijn.

Zondag 9 september
Deze ochtend had ik redelijk wat moeite met uit bed komen. Alle impressies en het ontmoeten van nieuwe dingen en mensen heeft zijn tol geëist. Daarom lekker uitslapen en 's ochtends niet veel gedaan. Rond 2 uur ben ik met H en de kids naar Malahide gegaan, om te gaan eten bij de ouders van H. Ze hadden me de zondag ervoor uitgenodigd om bij ze te komen eten en Malahide scheen erg mooi te zijn, dus die uitnodiging wilde ik niet afslaan. Uiteindelijk heb ik niet veel van Malahide zelf gezien, maar ik ga zeker nog een keer terug om het kasteel en de rest van de omgeving te bekijken. De zus van moeder is ook erg gezellig en daar kon ik het goed mee vinden. Toen we terug kwamen was ik erg moe, maar de kinderen waren nog erger. Dus de terugweg ging niet heel vlekkeloos, maar dat is ook wel te begrijpen. 's Avonds nog even met H en B overlegd over mijn vakanties. Ik heb tussen kerst en oud&nieuw vrij en ik ben ook vrij met carnaval, dus ik kan lekker mee op wintersport! Dat was een mooie meevaller haha.

Maandag 10 september
Vandaag was ik ook weer vrij. 's Ochtends heb ik nog wat dingen geregeld voor de verzekering en andere dingen die gedaan moesten worden. 's Middags heb ik weer afgesproken met Lucía. Ze is echt heel gezellig, dus dat is fijn. We hebben eerst geluncht, daarna nog wat dingen gekocht (onder andere een badjas, die miste ik al snel) en daarna nog wat gedronken bij een coffeeshop. 's Avonds ben ik meegegaan naar de zwemles van de middelste. Ik had die week ervoor beloofd om een keer mee te gaan, dus vandaag was de dag. Was leuk om te zien, hij is namelijk een van de beste van zijn groep.

Dinsdag 11 september
Vandaag hoefde ik pas om 6 uur te beginnen, dus 's ochtends op tijd opgestaan om de Killiney Hill te beklimmen (zie foto's). Het is een heuvel die eigenlijk heel dichtbij mijn huis ligt, waar je uitzicht hebt over zowel de stad als de kust. Jammer genoeg was het bewolkt, dus het uitzicht was redelijk beperkt, maar dat mocht de pret niet drukken. Het uitzicht op de zee in combinatie met de redelijk harde wind die er stond, deed me denken aan Vlissingen. Ik vond het altijd heel chill om aan de boulevard te zitten en even uit te waaien, dus wellicht dat ik hier vaker heen ga om even uit te waaien. 's Avonds heb ik gewerkt. De middelste was me een beetje aan het uittesten, maar welk kind doet dat niet? Dus ging vrij goed allemaal.

Woensdag 12 september
Vandaag gewerkt van 8.30 t/m 15.00 en van 18.00 t/m 21.00. Eigenlijk waren al m'n bezigheden hetzelfde als andere dagen, maar deze ochtend ben ik naar de baby book club geweest met de jongste. Wat ze hier doen? Veel kinderliedjes zingen, een paar boekjes voorlezen en de vogeltjesdans dansen. That's about it. 's Avonds gingen de jongste twee erg goed naar bed, waar ik heel blij mee was.

Donderdag 13 september
's Ochtends weer gewerkt tot 3. Deze ochtend weer naar het park. Het weer was goed, een beetje fris maar in de zon was het heerlijk. De jongste is gewend om naar de coffeeshop te gaan nadat de oudste twee op school zijn. H deed dat namelijk bijna elke dag met hem. Ik heb deze dag dus thee gekocht in de coffeeshop bij het park en vervolgens zijn we op een bankje gaan zitten. De jongste is erg goed in zichzelf vermaken, dus hij heeft 45 minuten met Thomas de trein en de andere treintjes (Percy, Henry en Rosie - voor de kenners) gespeeld op de grond. Daarna nog even naar het park en ook hier kan hij zichzelf prima vermaken. Hij is pas twee, maar hij klimt op de hoogste klimtoestellen en dergelijke. Dat was de eerste keer wel even spannend, maar nu weet ik voortaan dat hij dat kan. Die avond wilde ik het huis uit, dus ik vroeg Lucía of ze iets wilde doen. Ze zei dat ze naar een football wedstrijd (van Iers voetbal dus) van de meiden ging kijken, omdat ze waarschijnlijk bij dat team ging spelen. Of ik ook kwam? Ja hoor, waarom niet? Dus die avond mijn eerste introductie gehad met Iers voetbal en Lucía heeft me overgehaald om aanstaande woensdag mee te doen met het damesteam. Ik zie wel wat het word, maar proberen kan geen kwaad toch? ;) Na de wedstrijd nog een drankje gedaan in de pub.

Vrijdag 14 september
Uitslapen zit er niet echt in de komende 8 maanden, want D en S zijn elke ochtend vroeg wakker en stil zijn is moeilijk voor kinderen. Om half 11 had ik afgesproken om met Lucía en twee nieuwe au pairs naar Dún Laoghaire te gaan. De twee andere meiden waren Spaans en Frans. Gelukkig spreken Lucía en Nagore (de Spaanse) goed Engels. De Franse sprak bijna geen Engels, dus dat was even lastig communiceren. De Franse moest vroeg naar huis, dus met de andere meiden nog wat gedronken en afgesproken om die avond uit te gaan eten in Blackrock. Mijn gastfamilie eet altijd zelfgemaakte pizza op vrijdag, dus ik heb eerst pizza gegeten en daarna ben ik uit gaan eten met Lucía, Nagore en 3 andere mensen (2 Spaanse meiden en 1 Franse jongen). Ook deze Fransman sprak amper tot geen Engels. Daarna nog naar een pub geweest.

Zaterdag 15 september
Dit was een lange dag. B had vandaag een seminar voor zijn werk en hij had gevraagd of ik tot 17.30 kon werken vandaag. Dat was voor mij geen probleem, want ik had overdag toch nog geen andere plannen. 's Ochtends weer naar Cuala geweest. D ging ook mee, maar het is vrij vermoeiend om hem te entertainen voor een uur en 15 minuten. Hij wilde telkens meedoen en het veld oprennen, maar dat was het geheel veilig. Na de sportles kwamen B en de oudste naar het sportveld om vervolgens iets te drinken in een coffeeshop. Daarna naar huis en toen ging B naar de seminar toe. De oudste had een 'playdate' (speelafspraakje) met een andere jongen en dat verliep allemaal prima. Ze hebben 4 potjes ganzenbord gedaan en guess what? Ze vonden het leuk. 's Avonds zou ik naar de film gaan met Lucía en 1 van de Nederlandse au pairs van vorige week, maar zij moest opeens babysitten. Daarom besloten Lucía en ik naar Blackrock te gaan samen met Nagore en we hebben een paar drankjes gedaan in de pub. Toen ik thuis kwam was ik buitengesloten. Ze hebben hier een extra nachtslot en B dacht dat hij mij had horen thuiskomen, dus hij had de deur afgesloten. Na 15 minuten kon ik gelukkig toch binnen, maar anders had ik bij Lucía kunnen slapen.

Dit was een (ontzettend lang) verslag van mijn afgelopen twee weken. Ik ga het niet elke keer op deze manier doen, maar nu hebben jullie een beetje inzicht in hoe ik mijn dagen hier besteed en wat ik allemaal doe (op werkdagen). Wat ik nog niet had verteld, is dat ik me heb ingeschreven voor Spaans lessen. Hier was ik thuis al aan begonnen lang geleden, maar toen kwam ik erachter dat het niet echt zinvol is als je het niet spreekt. Hier kon ik goedkoop een Spaans cursus doen, dus ik dacht: waarom niet? Hier begin ik volgende week maandag mee, maar ik heb dus meteen al twee vriendinnen gemaakt die me kunnen helpen met m'n huiswerk ;). Ook spreekt H. Spaans, dus met haar kan ik wellicht ook een gesprekje voeren over een tijdje.

Ik hoop dat jullie het interessant vonden om te lezen. Als je nog vragen hebt over iets, dan mag je me natuurlijk altijd een berichtje sturen of een opmerking achterlaten hieronder! :)

Groetjes,
Manon

Reacties

Reacties

Anne

Wow, je hebt het echt heel druk met die kinderen. Op een of andere manier had ik het onderschat of zo haha! Dat is volgens mij altijd met kinderen hebben, moeilijker dan je denkt. Maar wel fijn dat het bevalt, net als stroopwafelcake en ganzenbord (is dat iets Nederlands dan??). Heel cool van die Spaanslessen ook, zou het ook graag willen leren! Ben benieuwd naar de foto's :)

Ps. Op 3 september staat de volledige naam van H. Geen idee of je het doorhad, maar denk ik zeg het even :)

Liefs uit het nu zonnige Nederland!
Oh wacht ik ben op dit moment in Aken haha

Oma

Fijn te horen dat je het naar je zin hebt Manon. Ook dat je het met de jongens goed kunt vinden. Opa dacht dat je daar eenzaam zou zijn, maar zo te lezen heb je nu al genoeg vriendinnen. Hier is alles goed, zelfs het weer!! We hebben al veel gefietst, nu kan het nog..
Lieve Manon, heel veel lieve groetjes van opa en oma. Tot horens ???

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active