manonvanderheijden.reismee.nl

Almost Christmas!

Dia duit!

December. Ontzettend gek dat ik hier al 3 maanden zit, maar nog gekker eigenlijk om over 2,5 week al naar huis te gaan. Het is maar voor een paar dagen, maar toch erg fijn om kerst thuis te kunnen vieren. Ik heb besloten om op 22 december naar huis te vliegen, want op de 21e ga ik nog mee naar de kerstman hier in de buurt. Mijn gezin gaat elk jaar naar dit plaatsje om op bezoek te gaan bij de kerstman, dus dit wilde ik nog wel even meepakken. De kinderen stuiteren nu al op en neer en dagelijks wordt er over de kerstman gepraat, maar op dit moment ook nog over: jawel, Saint Nicholas. Mam en pap hebben me kruidnoten en snoepgoed gestuurd, dus vanavond mogen ook 3 kinderen in Ierland hun schoen zetten. Of ja, 4. Ik ben zelf natuurlijk ook van de partij. Morgen ga ik ook mijn “kerstcadeautjes” alvast geven, omdat ik er op eerste kerstdag zelf niet bij ben en dit leek ons wel een goed alternatief. Ik heb twee kleine boekjes gekocht over ‘Thomas the Tank Engine’ voor de jongste, de middelste krijgt een kerst dvd van ‘Ice Age’ en voor de oudste heb ik vormpjes gekocht om cakejes of zoiets dergelijks in te maken in de vorm van een kerstman en een ster. Ook ga ik morgen (proberen) gevulde speculaas te maken, maar ben er bang voor, want de taai taai is ook al mislukt. Oeps.

Ik wil iedereen nog bedanken voor de verjaardagswensen, kaartjes en pakketjes die ik heb gekregen. Het kwam allemaal iets later aan dan de bedoeling was, maar ik vond het toch ontzettend leuk!

Gisteren heb ik mijn laatste les Spaans gehad. Ik vond het leuk om bezig te zijn met het leren van een andere taal en ik weet ook dat ik ermee door wil gaan, maar ik weet nog niet of deze taalschool erg goed bij me past. Het gaat allemaal vrij traag en ik heb wel behoefte aan wat meer uitdaging. Het probleem is: als ik meer lessen per week wil bij een betere school, kost het ook meer dan het dubbele… Ook moet ik dan minimaal twee avonden in de week naar het centrum, wat eigenlijk niet lukt i.v.m. mijn werktijden (aangezien ik elke dinsdag- en woensdagavond werk en soms ook op donderdag). Ik moet dus nog even kijken hoe ik er dan mee bezig kan zijn.

Afgelopen twee weken
Hetgeen wat overheerste de laatste twee weken was WERK. Het is drukker omdat ik twee extra baantjes heb, maar ook bij mijn eigen gastfamilie is het in november/december en januari veel drukker dan in de andere maanden. Vorige week heb ik maar liefst 46 uur in totaal gewerkt. Tegenover de 20 tot 25 uur in de eerste twee maanden is dat best veel haha. Toch vond ik het niet erg om zoveel te werken. Ik wil het niet elke week doen tot ik weer terug ga naar Nederland, maar voor een weekje kon het geen kwaad.
Ik ben nu ook drie weken aan de gang bij het andere gezin op maandag- en vrijdagmiddag. De eerste week was moeilijk. De kinderen waren ziek en natuurlijk moesten ze even wennen. Na die week was er een schakeling en nu vind ik het heel leuk om te doen. De kinderen zijn erg nieuwsgierig naar hoe wij dingen in Nederland doen en naar de taal. In ruil daarvoor leer ik Iers en rugby haha. Iers is toch niet echt mijn ding merk ik wel, het is een ontzettend vreemde taal.
Ook bij turnen ben ik drie weken aan de gang. Ook hier was de eerste week erg zwaar. Vooral de kinderen van de middelste groep luisterde niet, maar na wat maatregelen ging het veel beter de tweede week, en ook vorige week was erg leuk. De locatie van de turnhal is erg onhandig, maar nu ik weer turnles aan het geven ben merk ik wel hoe leuk ik het vind. Ik moet even kijken of ik na kerst nog door kan gaan, aangezien iemand ons nu naar de zaal toe brengt. Op de terugweg is het ook altijd een race tegen de klok om om 18 uur weer terug te zijn bij mijn gastfamilie om de kinderen op bed te leggen. Maar ik zie wel hoe het loopt.
In de afgelopen twee weken heb ik weer een Gaelic football match gespeeld. Het was vrij koud, maar dat mocht de pret niet stoppen. Ik vond het echt leuk om te doen en ik hoop dat er nog wat meer wedstrijden georganiseerd worden voor het eind van mijn verblijf. Dit keer speelde Filippa mee wat erg leuk was, Lucía moest helaas werken.
Ook heeft het in de afgelopen twee weken weer gestormd. Ik bedacht me laatst dat de stormen hier veel heftiger zijn, omdat ze vaak twee dagen duren. Het heeft letterlijk twee dagen aan een stuk geregend en gewaaid en een boom van ongeveer 80 centimeter dik was omgevallen bij ons in de buurt.
Als laatste ben ik zondag naar een Zweedse kerstmarkt geweest. Er zijn dus blijkbaar heel veel Zweden in Dublin en die hebben een eigen kerstmarkt georganiseerd niet ver bij mij vandaan. Het was heel gezellig en schattig en ik heb weer wat meer meegekregen van de Zweedse cultuur en de rituelen rondom kerst in Zweden.

Wat staat nog op de planning
Aankomend weekend ben ik van vrijdagavond tot maandagavond in België te vinden. Ik ga met twee Spaanse au pairs en Ben komt ook. Daar heb ik dus heel veel zin in. We gaan de kerstmarkt bezoeken in Brussel en Leuven. Ik ben nog nooit in Brussel geweest, dus dat is toch een beetje nieuw dan.
Verder ga ik na kerst met pap, mam, opa en oma naar Dublin terug. Ik ga ze twee dagen rondleiden in de buurt waar ik nu woon en de andere twee dagen gaan we naar de westkust, naar de Cliffs of Moher en Galway, om precies te zijn. Op het moment dat zij weer terugvliegen naar Nederland, landt Ben in Dublin en hij blijft een weekje om samen nieuwjaar te vieren en ook hem zal ik meer laten zien van de buurt waar ik leef, van het centrum van Dublin en we gaan naar het zuiden, naar Dingle. Dit schijnt vrij toeristisch te zijn, maar hier woont al 30 jaar een dolfijn die erg bekend is. Er zijn boottochten waar je alleen voor hoeft te betalen als je de dolfijn daadwerkelijk ziet. Ik heb ook gehoord dat Dingle er leuk is rond kerst en nieuwjaar, dus ik ben erg benieuwd!

Het laatste wat ik vandaag nog wil mededelen vandaag is dat mijn gastmoeder afgelopen week heeft gevraagd of ik langer wil blijven! Ze willen verlengen tot eind mei, als ik dat ook wil natuurlijk. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dat wil, maar ik heb nog genoeg tijd om wat dingen uit te zoeken (verzekering, etc.) en een beslissing te maken. Ik hou jullie op de hoogte!

Liefs (en zie jullie snel),
Manon


Reacties

Reacties

Opa en oma

Hoi Manon,
Weer een heel mooi verslag. Wat ben je toch een bezige bij, maar wel leuk wat je allemaal doet.
Wij kijken er ook naar uit om je weer te zien.
Heel veel lieve groetjes van opa en oma ???

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active