manonvanderheijden.reismee.nl

Nog 3 maanden te gaan!

Hee!

Precies een maand geleden stond ik op het punt om naar huis te gaan voor kerst. Ondertussen is er weer een heleboel veranderd sinds dat moment.

Als eerste had ik verteld dat mijn gastgezin had gevraagd of ik tot eind mei wilde blijven in plaats van 14 april. Voor de kerstvakantie dacht ik: Ja, waarom niet? Maar nu heb ik toch besloten om niet te blijven tot eind mei. Sowieso vond ik het fijn om mijn familie en vrienden weer te zien. Ook kwam ik tot de realisatie dat ik het eigenlijk wel genoeg vond om tot 14 april te werken. Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin. Het land is heel mooi, de cultuur vind ik erg fijn, mijn leefstijl hier is vrij luxe en het bijna dagelijks afspreken met vrienden is ook niet verkeerd. Toch weet ik dat ik op een gegeven moment naar huis moet, en de dingen die ik net beschreef ga ik sowieso missen, maar ik merk wel dat het voor nu ook ‘oké’ is om in april naar huis te gaan. Als laatste, wat misschien nog wel het zwaarste mee heeft gewogen, vond mijn middelste gastkind (het pleegkind) het ook heel lastig dat ik twee weken weg ben geweest. Voordat ik ging zat hij nog in de kerstspanning. Hij heeft een week lang elke avond jankend in zijn bed gelegen omdat hij de spanning niet aan kan. Daarnaast bleef hij maar herhalen dat hij het niet leuk vond dat ik naar huis ging. Toen ik terugkwam, was hij erg blij natuurlijk, maar hij bleef aandacht van me vragen op een negatieve manier. Dit resulteerde in heel de avond uit zijn bed komen en dus niet willen gaan slapen, veel huilen en zich vervelend gedragen om maar aandacht te krijgen. Dit kostte mij veel energie en op dit moment besefte ik ook dat ik dit begin mei weer zou gaan ervaren, maar dan misschien heftiger omdat ik nog maar een maand zou blijven. Ik had namelijk al goedkeuring gekregen om de paasvakantie (2 weken hier) rond te reizen door Ierland en de UK om wat meer te zien van deze landen, maar ook om René en Ylva op te zoeken. Ik heb hierdoor er ook voor gekozen om niet terug te komen na mijn bezoekje aan de UK, voor zowel mezelf als voor hem. Gelukkig snapte mijn gastouders dat heel goed en vonden ze het niet erg dat ik deze keuze heb gemaakt.

Als tweede heb ik ervoor gekozen om eind januari te stoppen bij mijn tweede oppasgezin. Ik werkte hier elke maandag- en vrijdagmiddag, maar mijn weken zijn nu gewoon te vol. Ik werk elke week zo’n 35 tot 45 uur en dat vind ik het nu niet waard. Ik ben ook niet zo goed in rust nemen, dus alle tijd die ik vrij was probeerde ik ook nog op te vullen door nieuwe dingen te zien, met vrienden af te spreken of door wat te gaan eten. Dit is de 15e dag aan één stuk die ik werk sinds ik terug ben en dit zullen 26 opvolgende dagen worden (mede door de extra baantjes die ik heb genomen, dus niet door mijn gastgezin). Dit wil ik in mijn laatste maanden hier niet, want er zijn nog genoeg dingen die ik wil doen voordat ik naar huis ga! (Ik zal zo nog vertellen wat allemaal op de planning staat.)

Verder heb ik in de kerstvakantie nog een aantal plekken kunnen afstrepen van de plekken waar ik nog heen wilde in Ierland. Beginnende met de Wicklow Mountains, Galway en de Cliffs of Moher. Op 27 december ben ik weer teruggereisd naar Ierland, maar dit keer met pap, mam, opa en oma! In de eerste twee dagen heb ik ze laten zien waar ik woon, wat ik doe en waar ik dan heen ga in de buurt. Ik vond het erg leuk om te ook kennis te laten maken met mijn gastgezin. Ze hadden ons uitgenodigd voor thee en cake, daar zeggen we geen nee tegen natuurlijk! Het tweede deel van hun verblijf zijn we eerst naar de Wicklow Mountains gereden. Hier hebben we een ochtend rondgereden en van het uitzicht mogen genieten. Vervolgens zijn we naar een plekje gereden aan de kust tussen Galway en de Cliffs of Moher voor onze overnachting. De omgeving in Ierland is heel anders dan in Nederland. Hier kun je meerdere uren rijden door weilanden met hier en daar een (gekleurd) huis. Overal staan schapen en hier en daar ook koeien. Ook hebben we een soort maanachtig landschap gezien waarbij de weilanden vervangen werden door kilometers grond bedekt met kleine rotsen. Ik vond het heel bijzonder om te zien! De dag erna hebben we een bezoek gebracht aan de Cliffs of Moher en vervolgens zijn we doorgereden naar Galway. Ik vond het echte centrum van Galway heel gezellig en sfeervol, maar de stad eromheen was niet heel bijzonder.

Op oudjaarsdag zijn we teruggereden naar het vliegveld en toen wij aankwamen, was Ben net geland. Goede timing! Ook met Ben heb ik een plek kunnen afstrepen, namelijk Dingle. Er was me meerdere keren verteld dat het een erg leuk, klein, schattig (toeristisch) dorpje was waar al 30 jaar een dolfijn in de haven woont. Er wonen normaal gesproken geen dolfijnen, maar deze dolfijn leeft hier dus al 30 jaar in zijn eentje. Er zijn zelfs boottochten waarbij je alleen hoeft te betalen als je de dolfijn ook daadwerkelijk ziet. Ik vond het best tof om te zien en ook het stadje zelf was leuk. Het was jammer dat we buiten het seizoen gingen, want veel dingen waren gesloten van oktober t/m maart. Hierdoor moesten we een taxi nemen naar onze Airbnb en vervolgens nog een uurtje lopen, maar het was het waard. We sliepen ergens aan de kust bij een Duitse man, die een privé strandje had zelfs. Het was echt heel mooi. Ben is een weekje gebleven. Naast Dingle hebben we nog de stad Dublin zelf verkend en ik heb ook hem laten zien waar ik normaal gesproken mijn tijd doorbreng.

Dat waren mijn afgelopen twee weken een beetje. Nu is het weer wat rustiger in mijn gezin. Ik ben weer gewend aan het drukke rooster en de kinderen zitten ook weer in het schoolritueeltje. Ik vond het wel leuk om mijn vrienden weer te zien en hun verhalen te horen over hoe hun kerstvakantie was geweest en wat ze allemaal gedaan hadden. Ik ben trouwens in contact gekomen met een andere Nederlandse au pair, Laura, die in hetzelfde dorpje woont als ik! Volgens mij is het nog geen 15 minuten lopen. Daar ga ik morgen mee afspreken, dus misschien kan ik hier na al die maanden toch Nederlands gaan praten met iemand haha. Niet dat ik daar per se tegenaan liep, maar goed.

Voor de komende 3 maanden staat nog op de planning:
- 2 t/m 4 februari ga ik naar Cork met Filippa. Dit is de laatste stad in Ierland die nog op mijn lijstje stond. Het was een beetje een gepuzzel of we nog konden gaan voordat ik naar huis ga, maar het is gelukt om een weekend te vinden waarin ik tijd heb.
- 8 t/m 11 februari komt Ylva op bezoek! Ik weet nog niet precies wat we gaan doen, maar ik heb er wel veel zin in. Misschien gaat ze de zee in Vlissingen wel missen als ze ziet hoe dicht ik hier bij de zee zit ook.
- In het weekend van 23 maart komen mijn vrienden uit Someren en omgeving op bezoek. Ik vind het wel leuk dat nu wat meer mensen van thuis op bezoek komen, maar het wordt lastig om ze iets te laten zien wat ik niet al heb laten zien aan iemand. Maar dat zien we dan wel weer…
- Op 14 april ga ik waarschijnlijk richting de UK. Er zijn vier dingen die ik dan ga doen: Ben komt een weekje richting Schotland om daar samen rond te reizen; ik ga een aantal dagen bij René op bezoek in Londen; ik ga een aantal dagen bij Ylva op bezoek in Cambridge; ik ga een aantal dagen met Filippa een nog onbekende stad bezoeken.

Ik heb foto’s van mijn vakantie en de laatste twee weken weer toegevoegd! (In mapje: County Dublin, County Wicklow, Vakantie pap mam opa en oma & County Kerry)

Groetjes,
Manon

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active